Předpokládané schopnosti dítěte před vstupem do MŠ
Vzhledem ke skutečnosti, že vzdělávání dítěte v MŠ probíhá v početné skupině, je třeba, aby při nástupu do MŠ zvládalo nejzákladnější schopnosti a návyky.
1. Každé dítě, které začíná MŠ navštěvovat by mělo:
- Samostatně chodit - nepoužívat kočárek
- Umět držet lžíci a samostatně se najíst - ne krmit
- Pít z hrníčku a sklenice
- Samostatně používat WC (děti do 3 let mohou dle potřeby používat nočník), nenosit pleny, úměrně věku používat toaletní papír
- Umývat se
- Smrkat, umět používat kapesník
- Nepoužívat dudlík
- Snažit se samo oblékat a obouvat
- Poznat svoje věci
- Uklízet hračky
- Umět se na určitou dobu odloučit od rodiny
2. Rodiče v součinnosti s MŠ vedou děti k samostatnosti při stolování, sebeobsluze, hygienických návycích (včetně používání toaletního papíru a splachování WC), uklízení hraček, oblékání a obouvání, vedou děti k používání kapesníku. Pomáhají MŠ při vytváření základních společenských návyků u dětí, vedou děti k úctě k ostatním lidem a k sebeúctě.
3. Výsledky vzdělávání - tzn. kompetence, které byly u dětí rozvinuty, jsou hodnoceny na základě ukazatelů dosaženého vzdělávání. Rozvoj kompetencí u jednotlivých dětí je veden v jejich záznamech.